مازوت ایران چند برابر آلوده تر از مازوت كشورهای پیشرفته است
به گزارش گل بخر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: مازوت تولید در ایران ۳۵ppm هزارگوگرد دارد این درحالیست که مازوت مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دارای ۵۰۰ppm گوگرد است.
به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، حسین شهیدزاده در همایش یک روزه آلودگی هوا و صدا اظهار نمود: سال جاری هوای پایتخت آلوده تر از سال قبل است اما اختلاف این آلودگی تابحال کمتر از ۱۰ روز است. آنچه که سبب بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده سختگیرانه تر شدن روش اندازه گیری آلودگی هوا است.
وی در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه گیری شاخص آلاینده های هوا توسط وزارت بهداشت اعلام می شود و این اندازه گیری تا سال قبل بر مبنای استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می شد اما از سالجاری بر اساس دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ نحوه محاسبه شاخص انجام می شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دخل و تصرفی در آن ندارد.
شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از جانب وزارت بهداشت هم ابلاغ می شود را روش EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) اعلام نمود و اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد بلکه سفارش هایی را عرضه می دهد تا کشورها با عمل به آنها شرایط مطلوبی را ایجاد کنند. برای مثال می توان به سفارش ای در خصوص رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده های ۲.۵ میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره نمود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه بر مبنای استاندارد یورو ۴ گازوییلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می شود محتوای گوگرد آن ۵۰ppm است اما گازوییلی که در صنایع توزیع می شود، محتوای گوگرد آن بین ۳ تا ۷۰۰۰ppm است، اظهار داشت: مازوت تولیدی در ایران هم ۳۵ هزار ppm گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی ها مصرف می شود، ۵۰۰ ppm گوگرد دارد.
شهیدزاده با اشاره به اینکه قطعا گازوییلی که در کشور ما استفاده می شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد آلوده تر است، خاطرنشان کرد: پس نباید ابراز خرسندی نماییم که در صنایع به جای مازوت گازوییل استفاده می شود چون که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک می باشد.
وی در مورد جرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از جانب دستگاههای مسئول اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند. هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آنرا وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد حتی کمیسیون اصل ۹۰ به مبحث آلودگی هوا ورود کرده است.
شهیدزاده ضمن اشاره به اینکه شهرداری تهران از راه بهینه سازی حمل و نقل عمومی نمی تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چون که این مورد تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار نمود: وقتی می توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانیکه از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه خودرو های دیزلی و گازوییلی مانند مینی بوس ها، اتوبوس های شرکت واحد، اتوبوس های خصوصی و کامیون ها به صورت کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها این است که ناوگان نوسازی شود اما عملاً چنین کاری به علت شرایط اقتصادی، امکان پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می کند و به جرأت می گویم، هوایی که از اگزوز خودرو های فیلتردار خارج می شود، پاک تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می کشند.
وی در ادامه با تکیه بر اینکه رفع معضل آلودگی هوای تهران چاره دارد و با مشارکت مجموعه حاکمیت و مردم این معضل حل می شود، اظهار داشت: اصلی ترین اقدام حاکمیت، عمل به قانون هوای پاک، کمک به توسعه زیرساخت های حمل و نقل پاک و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و مهم ترین مسئولیت مردم، عدم استفاده از خودرو ها و موتورسیکلت های آلاینده است.
شهیدزاده در انتها اظهارات خود از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده اطلاع داد و خاطرنشان کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودرو های دیزلی کاسته می شود اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به صورت کامل حل شود، چون که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما احتیاج به نوسازی و تعمیر دارد.
منبع: golbekhar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب