برای بهبود معیشت ساکنان حوضه دریاچه ارومیه همکاری می کنند
برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در جمهوری اسلامی ایران و دیجی کالا برای بهبود معیشت ساکنان حوضه دریاچه ارومیه با یکدیگر همکاری می کنند. حوضه دریاچه ارومیه محل سکونت حدود 5 میلیون نفر است که اکثرشان به کشاورزی و منابع طبیعی وابسته هستند. این طرح، تنوع در کسب و کارهای خانگی و مشاغل سبز را ترویج می کند.
این توافق میان برنامه توسعه ملل متحد و دیجی کالا، بعنوان یکی از پلت فرم های اصلی کسب وکار دیجیتال در ایران، از اواسط دی ماه ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. پروژه «سبز و دیجیتال» با هدف بهبود معیشت جوامع لطمه پذیر خصوصاً زنان تولیدکننده طراحی شده و بر آنست تا مهارت ها، محصولات ها و دسترسی آنها را به بازارهای دیجیتال ارتقا دهد، بازارهایی که می توانند محلی برای نمایش، تبلیغ و فروش محصولاتی باشند که بصورت مسئولانه کشت و تولید شده اند.
پروژه «سبز و دیجیتال» ریشه در یکی از قدیمی ترین پروژه های برنامه توسعه ملل متحد در ایران، «طرح صیانت از تالاب های ایران» دارد که همکاری مشترکی ست بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران، تسهیلات محیط زیست جهانی، دولت و مردم ژاپن و برنامه توسعه ملل در ایران. علاوه بر ترویج پایداری محیط زیستی، «سبز و دیجیتال» بعنوان پلتفرمی برای پاسخ به نیاز دسترسی به بازارهای دیجیتال و بهبود معیشت جوامع محلی عمل می کند.
این ابتکار دو هدف را بصورت همزمان دنبال می کند: ایجاد تنوع در بین خریداران محصولات محلی و معرفی تجارت عادلانه و دوستدار محیط زیست به مصرف کنندگان. در طولانی مدت، «سبز و دیجیتال» بر آنست تا مشارکت پایدار سایر بازیگران حوزه تجارت الکترونیک را نیز جلب کرده و ظرفیت های بازار برای فروش محصولات محلی را گسترش دهد تا از این راه محصولات دوستدار محیط زیستی که بصورت مسئولانه تولید شده اند را ترویج کند.
کلودیو پروویداس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران اشاره کرد: «استفاده از ظرفیت های بالقوه حوزه دیجیتال و نوآوری برای توسعه یکی از اولویت های اصلی برنامه توسعه ملل متحد در ایران است. این ابتکار در امتداد راهبرد ما برای دوران بهبود بعد از کووید ۱۹ و اولویت های توسعه ملی ایران است».
حمید محمدی، مدیرعامل دیجی کالا می گوید: « پایداری اقتصادی شرط ادامه طرح هایی است که در سالیان گذشته و با هدف ایجاد مشاغل پایدار و دوستدار محیط زیست در قالب طرح صیانت از تالاب های ایران اجرا شده است. ما در مقابل این مسئله ملی مسئول هستیم، نه فقط دیجی کالا که از سایر پلت فرم های آنلاین حوزه کسب وکار نیز دعوت می کنم تا شرایط و بستر مناسب را برای خرید و فروش محصولات سبز پیرامون دریاچه و پشتیبانی از این کسب وکارها را فراهم آورند. خیلی از شهروندان ایرانی نسبت به دریاچه ارومیه و مساله محیط زیستی آن دغدغه دارند و ما قادریم شرایط و مسیر مناسب برای حمایت این شهروندان از کسب و کارهای سبز پیرامون دریاچه را فراهم نماییم. این پروژه می تواند شروع راهی باشد که شرکت های فن آور ملی، پیوند مناسبی با جوامع محلی برقرار کنند تا با بهره گیری از ظرفیت های تکنولوژی به یک چرخه اقتصادی عادلانه، مبتنی بر مشارکت و همراه با تاب آوری محیط زیستی دست پیدا کنیم».
همکاران محترم رسانه، برای ارتباط با ما می توانید به آدرس communications.ir@undp.org ایمیل بزنید.
برنامه توسعه ملل متحد آژانس تخصصی سازمان ملل در زمینه توسعه است. به اتفاق شبکه گسترده ای از متخصصان و شرکا در ۱۷۰ کشور، ما به ملت ها کمک می نماییم تا راهکارهای پایدار و یکپارچه برای مردم و کره زمین پیدا کنند.
برای اطلاعات بیشتر از سایت ما به آدرس www.ir.undp.org بازدید فرمایید و صفحه اینستاگرام ما را به آدرس @UNDPIran دنبال کنید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب