مافیای موتورسازی، مقصر آلودگی تابستانی در تهران؟
گل بخر: «خودروهای دیزلی و موتورهای كاربراتوری عامل اصلی ایجاد NOx (اكسیدهای نیتروژن)هستند، بنا بر این باید به سمتی برویم تا مسئله موتورهای كاربراتوری حل بشود. اگر بتوانیم این بحث را مدیریت نماییم می توان بحران ازن را حل نماییم.»
نیو صدر: تابستان امسال اُزن بلای جان هوای پایتخت شده است؛ هر چند روز یك دفعه این آلاینده هوای شهر را به شدت آلوده می كند و گروهی از مسئولان انگشت بهتان این بحران را به سمت موتورسازان گرفته اند.
در یك ماه اخیر تعداد روزهایی كه هوای تهران با آلودگی درگیر بود نسبت به سال های پیش به شدت افزایش پیدا كرد و گزارش ها نشان داده است كه مقصر اصلی ایجاد این بحران آلاینده ازن است. بر طبق آمار شركت كنترل كیفیت هوا با وجود اینكه در مقایسه با سال قبل در خرداد ماه امسال غلظت دیگر آلاینده های تهران كاهش پیدا كرده، اما خرداد امسال پایتخت با بیشترین روزهای آلوده به اٌزن از سال ۱۳۸۱ تابحال روبه رو بوده است.
البته این روندی است كه در تابستان ۳ سال قبل هم ادامه داشته است.
ازن، چگونه وارد هوای تهران شد؟
یكی از منابع اصلی ایجاد آلاینده ازن در شهر تهران اكسیدهای نیتروژن هستند، این تركیب ها وقتی در گرمای تابستان در مقابل نور خورشید قرار بگیرند بعد از انجام برخی واكنش ها به ازن تبدیل می شوند.
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در این رابطه به خبرآنلاین اظهار داشت: «ببینید، حدودا عمده شهرهای بزرگ اروپایی پس از اینكه مسئله آودگی ذرات خودرا حل كردند با این بحران مواجه گشتند. وقتی اكسیدهای نیتروژن كه در هوا وجود دارد در معرض نور خورشید قرار می گیرد پس از واكنش هایی ثانویه ازن را می سازند. اما وقتی ذارت معلق در هوا وجود داشتند نور خورشید كمتری به این تركیب ها می رسید و در نتیجه تهران شاهد آلودگی ازن كمتری بود.»
با این وجود آلودگی ازن اتفاقی طبیعی نیست، چونكه انسان ها عامل اصلی انتشار اكسیدهای نیتروژن در هوا هستند و قطع این انتشارات توسط انسان، كیفیت هوا شهر را بهبود می دهد.
تجریشی در این زمینه اظهار داشت: «خودروهای دیزلی و موتورهای كاربراتوری عامل اصلی ایجاد NOx (اكسیدهای نیتروژن)هستند، بنا بر این باید به سمتی برویم تا مسئله موتورهای كاربراتوری ها حل بشود. اگر بتوانیم این بحث را مدیریت نماییم می توان بحران ازن را حل نماییم.»
مافیا موتورسازی عامل آلودگی تابستانی تهران؟
بگفته كارشناسان موتورها كاربراتوری به بسادگی اكسیدهای نیتروژن را در هوا منتشر می كنند و در نتیجه این اتفاق آلاینده ازن ایجاد می شود. همین طور موتورهای انژكتوری فرسوده كه فیلترهای آنها به خوبی كار نمی كنند هم در ایجاد این تركیبات نقش دارند.
این نوع موتورها می تواند یكی از عوامل اصلی تولید آلاینده ازن در شهر تهران هم باشند. بطور كلی الان ۲.۵ میلیون موتورسیكلت در شهر تهران قرار دارند كه ۹۶.۷ درصد آن كاربراتوری و ۶۱.۸ درصد آنها فرسوده می باشند. این یعنی نزدیك به ۲.۴ میلیون موتور كاربراتوری و ۱.۵ میلیون موتور سیكلت فرسوده در شهر تهران حضور دارند كه در آلودگی هوا تابستان نقش فراوانی دارند.
همین سوژه موجب شد تا سال قبل ماده ای در دولت مصوب شود تا به صورتی آلودگی ناشی از موتورسیكلت ها بخصوص موتورها كاربراتوری كاهش پیدا كند.
طبق ماده ۱۱ بخشنامه فنی ماده دو لایحه هوای پاك كه در شهریورماه سال ۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، «شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت است. موتورسیكلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.»
طبق ماده ۱۲ بخشنامه فنی ماده دو لایحه هوای پاك هم «تولیدكنندگان و واردكنندگان موتورسیكلت از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه موظف می باشند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خودرا بر اساس تعداد تولید، به موتورسیكلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امكان به ازای شماره گذاری هر دستگاه موتورسیكلت از میزان ۱۰ درصد مذكور، سه دستگاه موتورسیكلت فرسوده از رده خارج كنند.»
اما در اتفاقی با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای این قانون یك سال تاخیر افتاد. حسین شهیدزاده سرپرست شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ارتباط با این مساله به خبرآنلاین توضیح داد: «این مصوبه می توانست در كاهش آلودگی هوا شهر تهران نقش داشته باشد اما با لابی قدرتمند تولیدكنندگان اجرا آن یك سال به تعویق افتاد. دلیل آنها برای انجام كار، جلوگیری از بیكاری كارگرها بود، اتفاقا اگر موتورهای فرسوده از رده خارج نشوند این اتفاق رخ می دهد و كارگرها از كار بیكار می شوند.»
كارشناسان می گویند جایگزین های مناسبی هم برای موتورسیكلت های كاربراتوری در شهر تهران وجود دارد. یكی از طریق ها استفاده از موتورسیكلت های انژكتوری است، این نوع موتورسیكلت ها ۹۰ درصد كمتر از كاربراتوری ها آلودگی تولید می كنند و اگر فیلتر آنها به خوبی كار كند و فرسوده نباشد، منجر به ایجاد آلاینده ازن نمی گردد.
از سویی امكان استفاده از برخی موتورهای برقی كه آلودگی بسیار كمتری منتشر می كنند هم درتهران وجود دارد.
شهیدزاده در این رابطه توضیح داد: «موتورسیكلت برقی كه مناسب كار در تهران باشد اساسا ارزان نخواهد بود؛ چونكه اینها از شیب های زیادی عبور كنند و بار زیادی تحمل كنند، بنا بر این قدرت آنها باید حتما ۳كیلووات و باتری آنها هم لیتیمی باشد این مشخصات حداقل قیمت حدود ۱۸میلیون تومان است. از موتورهای برقی ارزان تر می توان برای كارهای روزانه بهره برد.»
ازن و تاثیری كه در ریه های ما می گذارد
ازن می تواند منجر به ایجاد انواع مشكلات سلامتی ازجمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه، عفونت ریه، كاهش عملكرد ریه، التهاب جدار ریه ها شود. همین طور این آلاینده در تشدید بیماریهای برونشیت و آسم مؤثر است و از طرفی قرار گرفتن مكرر در معرض ازون امكان دارد موجب ایجاد زخم دائم در بافت ریه و همین طور سرطان ریه شود.
همچنین بر طبق تحقیق دانشگاه استكهلم در سال ۲۰۱۷، آلاینده ازن منجر به مرگ زودرس سالانه یك میلیون نفر می شود.
۴۷۲۳۷
منبع: گل بخر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب