تولد نخستین گورخر در سال ۱۴۰۳

تولد نخستین گورخر در سال ۱۴۰۳ به گزارش گل بخر، اولین گورخر در پارک ملی کویر گرمسار در سال ۱۴۰۳ متولد شد.



به گزارش گل بخر، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان ضمن اشاره به تولد اولین گورخر پارک ملی کویر گرمسار در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: الان حدود ۱۱ گورخر در طبیعت این پارک ملی در دوره بلوغ و زایش قرار دارند.

بهرامعلی ظاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه گورخرها در سه سالگی بالغ می شوند، اضافه کرد: الان فصل زایش گورخرهاست و امکان دارد شمار تولد گورخرها در پارک ملی کویر افزایش یابد، باید منتظر تکمیل این فرآیند طبیعی در میان این گونه ماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان افزود: گورخرها در سایت تکثیر در پارک ملی کویر در غرب استان محصور نیستند و با عنایت به سازگاری که با محیط پیدا کرده اند در طبیعت پارک ملی توران رهاسازی شدند و تولد اولین کره گورخر در سال ۱۴۰۳ در میان جمعیتِ رهاشده بوده است.

وی افزود: گورخر ایرانی یکی از گونه های جانوری شاخص و بارز علف خوار تک سُم حیات وحش است که حدود ۳۰ سال بود در پارک ملی کویر در گرمسار استان سمنان منقرض شده بود و الان این گونه پرارزش باردیگر به زادگاهش ارائه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان خاطرنشان کرد: تنوع ژنتیکی مناسب همچون خصوصیت هایی است که سبب شده امید برای احیای مجدد گورخر در پارک ملی کویر زنده شود.

وی اظهار نمود: برای پیشگیری از تداخل ژنتیکی و ایجاد اختلاط ژنتیکی سال قبل یک گورخر نر بالغ به صورت زنده گیری از پارک ملی توران در شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار منتقل شد و سال جاری هم انتقال یگ گورخر نر دیگر در دستور کار است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، بررسی ها و شواهد نشاندهنده موفقیت متخصصان محیط زیست در پیشگیری از تداخل ژنتکی و تولد کره گورخرهای سالم در پارک ملی کویر گرمسار در استان سمنان دارد.

گورخر ایرانی زیرگونه ای از گورخر آسیایی است که بشدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت، اما حالا نسل آن در اکثر مناطق منقرض شده است.

گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به صورت معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است؛ چون که گورخر نر، کره نر را نمی پذیرد و می کُشد، همین عامل باعث کاهش جمعیت گورخرها می شود. طولانی بودن دوره حاملگی و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.

پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار واقع غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، در ارتباط با اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

در نوزدهم مهر سال ۱۳۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که فقط انتقال پنج راس موفقیت آمیز بود و پس از آن انتقال چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز سال ۱۳۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، انجام شد.


1403/02/29
09:38:01
5.0 /5
316
تگهای خبر: بو , پارك , پارك ملی , حفاظت محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است