کاهش ۷۳ درصدی جمعیت حیات وحش جهان در نیم قرن گذشته

کاهش ۷۳ درصدی جمعیت حیات وحش جهان در نیم قرن گذشته به گزارش گل بخر، صندوق جهانی طبیعت (WWF) در گزارش جدیدی اخطار داد جمعیت حیات وحش در سراسر جهان طی نیم قرن گذشته بیشتر از ۷۰ درصد کاسته شده است.


به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، این موسسه بین المللی محافظت از محیط زیست روز گذشته (پنج شنبه) گزارشی را منتشر نمود که در آن بیشتر از ۵۰۰۰ گونه از پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهی ها مورد ارزیابی قرار گرفت و اخطار داد که زیستگاه هایی مانند جنگل های بارانی آمازون درحال رسیدن به «نقاط حساس» و بالقوه «عواقب فاجعه بار» برای «اکثر گونه ها» هستند.
این گزارش تحت عنوان Living Planet نشان داد ۳۵ هزار مورد از جمعیت های تحت بررسی از سال ۱۹۷۰ تاکنون، ۷۳ درصد کاسته شده که بیشترِ آن به علت فشارهای انسانی بوده است.
بیشترین کاهش در جمعیت گونه های آب شیرین و بعد از آن مهره داران خشکی و دریایی به ثبت رسید.
یکی از موارد هشداردهنده که در این گزارش عنوان شده، کاهش چشم گیر جمعیت دلفین ها در آب های ایالت «آمازونانسِ» برزیل است که عموما به علت شکار این حیوانات بوده و البته تغییرات اقلیمی هم در کاهش جمعیت این گونه نقش داشته است.
به گزارش شبکه الجزیره، در «گابُن» هم تعداد فیل های جنگلی بین ۷۸ تا ۸۱ درصد کاسته شده است و محققان WWF شواهد محکمی از شکار غیرقانونی این حیوانات برای تجارت عاج یافته اند.
عکس: خبرگزاری فرانسه این گزارش می افزاید: از دست دادن و تخریب زیستگاه به طور عمده به علت گسترش سیستم های غذایی به دست انسان، بزرگترین تهدید برای جمعیت حیات وحش در سراسر دنیا است و بعد از آن عوامل دیگری چون بهره برداری بیش از اندازه، هجوم گونه های مهاجم و هم بیماری ها، خطرات جدی برای حیات وحش جهان هستند.
«دائودی سامبا»، افسر ارشد حفاظت در WWF اظهار داشت: این لطمه فقط در ارتباط با حیات وحش نیست بلکه در مورد اکوسیستم های ضروریست که بقای بشر به آن وابسته و نیازمند است.
او ضمن اشاره به مثالی از جنگل زدایی در آمازون که می تواند این اکوسیستم حیاتی را از یک مخزن جذب کربن به منبع تولید کربن تبدیل کند، خاطرنشان کرد: تغییرات در حیات وحش می تواند برگشت ناپذیر باشد و نتایج ویران کننده ای برای بشریت داشته باشد.
تهدیدهای دیگر شامل تغییرات آب و هوایی بخصوص در آمریکای لاتین و کارائیب و همینطور آلودگی بخصوص در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوس آرام است.
«کریستن شویجت»، مدیرکل WWF International اظهار داشت: خبر خوب اینست که ما هنوز از نقطه بی بازگشت عبور نکرده ایم.
وی به تلاشهای جهانی همچون پیمان پیش رویی که در آخرین نشست سازمان ملل در مورد تنوع زیستی در سال ۲۰۲۲ برای حفاظت از ۳۰ درصد از سیاره زمین تا سال ۲۰۳۰ در مقابل آلودگی، تخریب و تغییرات آب و هوایی به تصویب رسید، اشاره نمود.
با این وجود او اخطار داد: همه این توافقنامه ها دارای خط پایانی برای مقابله در سال ۲۰۳۰ هستند که در خطر از دست رفتن است.



1403/07/21
09:50:43
5.0 /5
48
تگهای خبر: آلودگی , اكوسیستم , باران , بو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است