پیشنهاد فعالیت یک نهاد برای اهدای لباس!

پیشنهاد فعالیت یک نهاد برای اهدای لباس! به گزارش گل بخر، مدرس گروه مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح روند ایجاد «مد پایدار» در ایران، بازطراحی و اهدا را به عنوان دو نمود از پایبندی به این مد معرفی نمود و اظهار داشت: شاید طراحی مجدد لباس و یا اهدای آن خوشایند همه افراد نباشد و فکر کنند مقرر است لباس کهنه دیگران را بپوشند؛ درحالی که اینگونه نیست و حتی به چرخه اقتصادی هم کمک می نماید. بدین سبب بهتر است برای شفاف سازی و توسعه مفهوم بازطراحی، تعمیر و اهدا، یک نهاد یا ارگان بصورت تخصصی فعالیت کند.


آزاده مرادآبادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست یا مد دوست دارِ محیط زیست، یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه بشری برای صیانت از محیط زیست است، اظهار داشت: مفهوم مد پایدار در طراحی، به پایداری منابع زیست محیطی اشاره دارد که بر پایه مبانی محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و برقراری تعادل میان این عناصر بنا شده است.
او با تأکید بر این که هدف مد پایدار، کاهش اثرات منفی صنعت مد بر محیط و جامعه است، اظهار داشت: این رویکرد شامل استفاده از مواد بازیافتی، ارگانیک و تجدیدپذیر و کاهش زباله و آلودگی و در نتیجه کاهش مصرف بیش از اندازه منابع طبیعی به همراه تلاش و مدیریت برای ترویجِ به کاربردن این فرایندِ تولیدی سازگار با محیط زیست است تا اثرات تخریب کننده عملکردهای انسانی در محیط طبیعی با این هدف کم شود.

آغاز حرکت به سوی یک مُد پایدار

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مد پایدار در مقابل مد سریع (Fast Fashion) مطرح گردیده است، اظهار داشت: هرچند مد سریع به صورتی نمونه موفقی در خرید و فروش محصولات و سودآوری بود، اما نتایج منفی زیادی همچون تولید حجم بالای محصولات بی کیفیت و در پِی آن تولید مواد مصنوعی، ضایعات نساجی، سموم و گازهای گلخانه ای را برای محیط زیست در پِی داشت که همین پیامدها سبب شد خیلی از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و طراحان به سوی مد پایدار حرکت کنند.
او درباره ی ایجاد فرهنگ پایبندی افراد به مد پایدار، اظهار داشت: شاید فرهنگسازی دراین خصوص هنوز به صورت کامل صورت نگرفته باشد، اما میزان آشنایی طراحان لباس و دیگر افراد جامعه با مفهوم مد پایدار در حال افزایش می باشد چنانکه امروزه شاهد گرایش طراحان لباس به سوی فعالیت در این زمینه و حتی تبیین مفهوم مد پایدار برای دیگر افراد جامعه هستیم.
مرادآبادی در ادامه تصریح کرد: همچون اصولی هم که می توان برای مد پایدار در نظر گرفت، همین ایجاد آگاهی و روشنگری برای مصرف کننده و تولیدکننده است تا نسبت به پروسه تولید مناسب و چگونگی ایجاد مد پایدار و آثار مخرب مد سریع بر محیط زیست و سلامت جامعه شناخت پیدا کنند که البته بسترسازی های لازم برای رسیدن به مصرف پایدار نیز باید فراهم گردد.

پایبندی ناخواسته به یک مُد نوین در ایرانِ قدیم

این مدرس دانشگاه درباره ی تاریخچه ایجاد مد پایدار در ایران، اظهار داشت: شاید در گذشته ها که از لباس مراقبت بیشتری می شد و در مواردی فرزندان کوچکتر یک خانواده لباس های کوچک شده فرزندان بزرگتر را می پوشیدند و یا از لباس های کهنه در مصارفی همچون دستمال گردگیری بهره می بردند، اما در این موارد از واژه مد پایدار استفاده نمی شد. اما امروزه با بررسی اصول مد پایدار، پیداست که در فرهنگ خود ما ایرانیها نیز نشانه هایی از آن وجود داشته ولی شاید لازم است برای افراد تبیین شود که مد پایدار لزوما به مدلول استفاده از لباس دیگران نیست؛ بلکه این رویکرد در تولید مواد اولیه، پروسه تولید و توجه به نحوه به کارگیری محصولات نیز وارد شده است، چنانکه در گذشته هم مردم از الیاف طبیعی برای تولید لباس های خود بهره می بردند.
او اضافه کرد: با اینحال بعد از انقلاب صنعتی اروپا و با افزایش تغییرات گسترده در حوزه مد و پوشاک و افزایش سرعت تولید محصولات بی کیفیت و زباله های زیست محیطی، عنوان مد پایدار عنوان شد و در ایران نیز این واژه با روشی که اینروزها از آن سراغ داریم، با پیشرفت صنعت و فناوری و گسترش اطلاعات و ورود طراحان دغدغه مند به این عرصه، مورد توجه مردم قرار گرفت تا جایی که امروزه می بینیم در ایران نخستین جشنواره با محوریت مد پایدار ازطریق یک طراح اصفهانی برگزار شده و نگارش تحقیقات و پایان نامه ها با این عنوان رو به رشد است و از سویی موفقیت طراحان فعال ایرانی در حوزه مد پایدار در برنامه ها و مسابقات مختلف، شایان توجه است.

مُد پایدار چه زمانی مُد می شود؟

این طراح لباس همین طور درباب روند سوق دادن تولیدکنندگان به سوی تولید با شیوه مد پایدار، بیان کرد: به جهت اینکه افراد بخواهند به مد پایدار گرایش پیدا کنند، یکی از اصول آگاه سازی مصرف کنندگان و پشتیبانی از تولیدکنندگان است. حتی صنایع کوچک دراین خصوص اگر حمایت شوند، می توان به گونه ای اطمینان حاصل کرد که شرایط پایداری برای کارگران این حوزه وجود خواهد داشت.
او افزود: در بحث مدیریت و گسترش ارتباطات می توان مواردی با رویکرد نیازسنجی جامعه و ارتباط با افراد و صنایع مرتبط فعال، تشویق و تشویق تولیدکنندگان را بیان کرد تا متخصصین و علاقه مندان پای کار بیایند و اتفاقات مثبتی رخ دهد. البته توجه به این نکته لازم است که از آنجا که مد پایدار با قیمت بالاتری هم راه است شاید لازم باشد تدابیری برای پیشبرد بهتر آن اندیشید. این تدابیر از تهیه و تولید مواد اولیه گرفته تا استفاده از تکنیک ها، ابزار و ماشین آلات باید برقرار باشد. همین طور بدنبال آن، آموزش مهارت های صنعتگری و روند همکاری بین نهادها هم باید تسهیل شود.

وزارت فرهنگ باید فعال تر باشد

مرادآبادی با اشاره به اقدامات دولت و دوست داران محیط زیست در مسائل زیست محیطی، اظهار داشت: فراهم کردن مقدمات، زیرساخت ها و زمینه های مناسب برای مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و درنظر گرفتن آینده مد پایدار، سبب می شود که طراحان لباس، فعالان و دوست داران عرصه محیط زیست، مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
او با اشاره به اینکه دولت ضمن آگاه سازی جامعه، باید به ارزش و اهمیت اقداماتی که در راستای تبیین، شناخت و رسیدگی به مد پایدار انجام می دهد آگاه باشد، اشاره کرد: نمی توان گفت در این خصوص حمایت و اقدامی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل نگرفته است، اما با بازبینی و نگاهی به این مسئله به عنوان یک موضوع حیاتی، می توان فعالیت در عرصه مد پایدار را بیشتر کرد و مسئولیت ها به نحوی تبیین شوند که این عنوان نمود بیشتری در جامعه داشته باشد.

مُدی که به فکر جیب شماست!

این مدرس دانشگاه در بحث توجه به کاربرد لباس و چرخه اقتصادی بیان کرد: استفاده از مواد اولیه مرغوب تر، سبب تولید محصولات با کیفیت تر و بادوام تر می شود که با طراحی مجدد یا بازطراحی (Redesign)، می توان از لباس ها در مدت زمان طولانی تری بهره برد چونکه طول عمر بالاتری دارند و توجه به کاربرد بیشتر لباس، علاوه بر موضوعات زیست محیطی به چرخه اقتصادی نیز کمک می نماید.

پیشنهاد فعالیت یک نهاد برای بازطراحی و اهدای لباس

وی در ادامه با تکیه بر اهمیت چرخه اقتصادی اضافه کرد: در بازطراحی، لازم است به لباس هایی که به لحاظ فیزیکی ارزش در طول این پروسه را دارند توجه کرد. هرچند شاید عنوان طراحی مجدد، مورد پسند افرادی با نگرش های متفاوت نباشد؛ بدین سبب موضوع اهدا و مبادله لباس مطرح می شود که البته این هم خوشایند همگان نیست چون برای موضوع اهدای لباس، فرهنگسازی به خصوصی صورت نگرفته است و شاید در اذهان، اینطور متبادر شود که مقرر است لباس کهنه یا مندرس اهدا شود.
او با تکیه بر فرهنگسازی در حوزه کاربرد لباس اظهار داشت: گمان می کنم بهتر باشد برای شفاف سازی و توسعه مباحثی همچون بازطراحی، تعمیر و اهدا، یک نهاد یا ارگان بصورت تخصصی مسئولیت تبیین این بخش را برعهده بگیرد و در حیطه مبادله یا اهدای لباس با حفظ شأن و منزلت، کوشش کند.
مرادآبادی در آخر با اشاره به اینکه از صنعت مد و پوشاک به عنوان دومین صنعت آلوده کننده محیط زیست یاد می شود، تصریح کرد: مواد و پارچه های غیرطبیعی که در بخش بزرگی از صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرند، به سلامت انسان لطمه جدی می رسانند و این درحالی است که می توان با استفاده از مد پایدار کمترین لطمه را برای محیط زیست و حوزه سلامت انسان درنظر گرفت.




منبع:

1403/08/21
10:01:49
5.0 /5
55
تگهای خبر: آلودگی , باد , بو , حیات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است